
Concerto Grosso
14-15 september
Georg Friedrich Händel Concerto Grosso D-dur Op 6 nr 5
Orgelkonsert Bb-dur Op 7 nr 1
Sonata G-dur HWV 399
Spero per voi ur Ariodante
Cara sposa ur Rinaldo
Antonio Vivaldi Cessate omai cessate RV 684
I detta program ska Göteborg Baroques claviorganum få stå i centrum. Vi får höra prov på de olika klangfärgerna som instru- mentet kan bjuda på – både som solo- och ensembleinstrument. Göteborg Baroques konstnärliga ledare Magnus Kjellson framför en av Händels orgelkonserter som solist med ensemblen. Vi får också njuta av Händels makalösa Concerto Grosso i D-dur. Countertenoren Daniel Carlsson sjunger några av Händels ljuvliga operaarior och en av Vivaldis vackraste kantater.
Sedan den uppmärksammade invigningen av claviorganum 2019 har det hänt en hel del! Instrumentet har blivit målat och utsmyckat av bildhuggaren Emilia Lehgraven, konstnärerna Katie Runde och Eva Wilms samt förgyllaren Aulikki Ravelin.
Göteborg Baroques claviorganum finansierades genom en gene- rös donation från Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur.

Jubileumsåret
- 2023


Musik för Kungar & Drottningar
12-13 oktober
Franz Tunder Dominus illuminatio mea
Dietrich Buxtehude Ich suchte des Nachts
Herr, wenn ich nur dich hab Gott hilf mir
Vincenzo Albrici Sinfonia a 2
Christian Geist Se hur gott och lustigt är det
I biblioteket Carolina Rediviva i Uppsala finns en av världens största manuskriptsamlingar med musik från 1600-talet. Göteborg Baroque har hittat många skatter i denna samling under årens lopp, många musikstycken som inte har klingat sedan tiden de skrevs.
Flera av dessa har vi även spelat in på CD. Nu har vi än en gång bo- taniserat i samlingen och hittat några nya favoriter! Musik tillägnad dåtidens regenter, skriven till högtider, bröllop och begravningar.

En riktigt gammaldags julkonsert
7-8, 18* december
*Söndag 18 december 18.00, Tyska Christinae Kyrka – Livesändning via European Broadcasting Union.
Johann Theile Nun ich singe, Gott ich knie
Michael Praetorius Es ist ein ros entsprungen
Wie schön leuchtet der Morgenstern
Dietrich Buxtehude Jesu dulcis memoria
In dulci jubilo
Das neugeborne Kindelein
Johann Sebastian Bach Vom Himmel hoch da komm ich her
Christian Geist Wie schön leuchtet der Morgenstern
Det är en ros utsprungen, en av våra mest älskade jul- psalmer, skrevs av Michael Praetorius på 1600-talet, men melodin sjöngs redan på 1300-talet. I år vill Göteborg Baroque presentera en del av den allra äldsta julmusiken för er. Det blir stycken som den ljuvliga Jesu Dulcis Memoria av Dietrich Buxtehude och en himmelsk vaggvisa av Johann Theile, där vi till och med kan
höra det lilla Jesusbarnets gråt. »Schlaf mein grüner Rosmarin, schlaf mein schimmrender Jasmin« – Sov min gröna rosmarin, sov min skimrande jasmin, sjunger Maria när hon vaggar sitt lilla barn till sömns.



Hipp! Jubileumskonsert 1
15-16 februari
Ur programmet:
Georg Friederich Händel Ombra mai fu från Xerxes
ur Dixit Dominus
ur Theodora
Johann Sebastian Bach Jesu bleibet meine Freude
ur Orkestersvit nr 2
Antonio Vivaldi La Folia
Som en 20-årspresent till publiken vill vi bjuda på en konsert med de absolut mest älskade verken från högbarocken!
Det blir pärlor och skatter från barockens guldålder, Händels härliga arior varvat med Bachs bästa instrumentalsatser. Göteborg Baroque tänker frossa i det all- ra mest känslosamma, det mest storslag- na, det festligaste, och vi vill ge publiken chansen att bada i magiska klanger tillsammans med oss! Konserten tillägnas Göteborg Baroques Vänförening, som har fått vara med och önska musiken.

Hipp! Jubileumskonsert 2
22-23 mars
Ur programmet:
Johann Sebastian Bach Jesu, meine Freude BWV 227
Komm, Jesu, komm BWV 229
Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230
Geistliche lieder
Johann Christoph Bach Es ist nun aus
Johann Sebastian Bachs motetter har framförts vid oändligt många konserter, och spelats in på oräkneligt många skivor. Ändå återkommer sångare, körer och ensembler ständigt till motetterna. Det finns alltid något nytt att upptäcka, de inspirerar och utmanar varje gång.
I motetterna är ordet i fokus, och Bach är mästerlig på att tonsätta orden så att det är helt klart vad det handlar om – även om man inte förstår varje ord. Till exempel när varje stämma sjunger ordet Saure (sur, svår) med ett klagande intervall som Bach tonmålat så att det verk- ligen illustrerar den svåra vägen. I motetten Jesu meine Freude finns den fantastiska delen Gute Nacht o Wesen, då basstämman försvinner och sopranerna slingrar sig i en duett, samtidigt som altstämman obevekligt sjunger koralmelodin. Godnatt du sköna värld!



Hurra! Jubileumskonsert 3
24-25 maj
Ur programmet:
Marc-Antoine Charpentier Te Deum
Henry Purcell Te Deum
Welcome to all the pleasures
Vi avslutar säsongen med något av det festligaste som
finns: Marc-Antoine Charpentiers maffiga motett Te Deum. Den första satsen, Prélude, förknippas av många med Eurovision Song Contest och har i hela 60 år varit Eurovisionens signaturmelodi!
Varför låter Prélude ur Te Deum så festligt och hög- tidligt? En stor del av förklaringen är förstås trum- peterna, som blåser upp till fanfar. Dessutom finns en kompromisslös uppfordrande puls genom hela satsen som inte går att stoppa. Perfekt musik för att fira Göteborg Baroque 20 år – ett firande som fortsätter hela år 2023!