top of page

Generalprogram 22/23

Här hittar du information och kan läsa mer om ensemblens egenproducerade generalprogram och produktioner. 

Generalprogram.png

Concerto Grosso
14-15 september

Georg Friedrich Händel   Concerto Grosso D-dur Op 6 nr 5

                                           Orgelkonsert Bb-dur Op 7 nr 1

                                           Sonata G-dur HWV 399

                                           Spero per voi ur Ariodante

                                           Cara sposa ur Rinaldo

Antonio Vivaldi                 Cessate omai cessate RV 684

 

I detta program ska Göteborg Baroques claviorganum få stå i centrum. Vi får höra prov på de olika klangfärgerna som instru- mentet kan bjuda på – både som solo- och ensembleinstrument. Göteborg Baroques konstnärliga ledare Magnus Kjellson framför en av Händels orgelkonserter som solist med ensemblen. Vi får också njuta av Händels makalösa Concerto Grosso i D-dur. Countertenoren Daniel Carlsson sjunger några av Händels ljuvliga operaarior och en av Vivaldis vackraste kantater.

Sedan den uppmärksammade invigningen av claviorganum 2019 har det hänt en hel del! Instrumentet har blivit målat och utsmyckat av bildhuggaren Emilia Lehgraven, konstnärerna Katie Runde och Eva Wilms samt förgyllaren Aulikki Ravelin.

Göteborg Baroques claviorganum finansierades genom en gene- rös donation från Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur.

DSC_8588GB Messias 2021.jpg

Jubileumsåret
- 2023

DSC_0115.jpg
DSC_8644GB Messias 2021.jpg

Musik för Kungar & Drottningar
12-13 oktober

Franz Tunder              Dominus illuminatio mea

Dietrich Buxtehude   Ich suchte des Nachts

                                    Herr, wenn ich nur dich hab Gott hilf mir

Vincenzo Albrici         Sinfonia a 2

Christian Geist           Se hur gott och lustigt är det

 

I biblioteket Carolina Rediviva i Uppsala finns en av världens största manuskriptsamlingar med musik från 1600-talet. Göteborg Baroque har hittat många skatter i denna samling under årens lopp, många musikstycken som inte har klingat sedan tiden de skrevs.

Flera av dessa har vi även spelat in på CD. Nu har vi än en gång bo- taniserat i samlingen och hittat några nya favoriter! Musik tillägnad dåtidens regenter, skriven till högtider, bröllop och begravningar.

En riktigt gammaldags julkonsert
7-8, 18* december

*Söndag 18 december 18.00, Tyska Christinae Kyrka – Livesändning via European Broadcasting Union.

Johann Theile                   Nun ich singe, Gott ich knie

Michael Praetorius            Es ist ein ros entsprungen

                                           Wie schön leuchtet der Morgenstern

Dietrich Buxtehude          Jesu dulcis memoria

                                           In dulci jubilo

                                           Das neugeborne Kindelein

Johann Sebastian Bach   Vom Himmel hoch da komm ich her

Christian Geist                  Wie schön leuchtet der Morgenstern

Det är en ros utsprungen, en av våra mest älskade jul- psalmer, skrevs av Michael Praetorius på 1600-talet, men melodin sjöngs redan på 1300-talet. I år vill Göteborg Baroque presentera en del av den allra äldsta julmusiken för er. Det blir stycken som den ljuvliga Jesu Dulcis Memoria av Dietrich Buxtehude och en himmelsk vaggvisa av Johann Theile, där vi till och med kan

höra det lilla Jesusbarnets gråt. »Schlaf mein grüner Rosmarin, schlaf mein schimmrender Jasmin« – Sov min gröna rosmarin, sov min skimrande jasmin, sjunger Maria när hon vaggar sitt lilla barn till sömns.

DSC_8359GB Messias 2021.jpg
DSC_8702GB Messias 2021_edited.jpg
DSC_8386GB Messias 2021.jpg

Hipp! Jubileumskonsert 1
15-16 februari

Ur programmet:

Georg Friederich Händel   Ombra mai fu från Xerxes

                                              ur Dixit Dominus

                                              ur Theodora

Johann Sebastian Bach       Jesu bleibet meine Freude

                                              ur Orkestersvit nr 2

Antonio Vivaldi                    La Folia 

 

Som en 20-årspresent till publiken vill vi bjuda på en konsert med de absolut mest älskade verken från högbarocken!

 

Det blir pärlor och skatter från barockens guldålder, Händels härliga arior varvat med Bachs bästa instrumentalsatser. Göteborg Baroque tänker frossa i det all- ra mest känslosamma, det mest storslag- na, det festligaste, och vi vill ge publiken chansen att bada i magiska klanger tillsammans med oss! Konserten tillägnas Göteborg Baroques Vänförening, som har fått vara med och önska musiken.

DSC_9970_edited.jpg

Hipp! Jubileumskonsert 2
22-23 mars

Ur programmet:

Johann Sebastian Bach   Jesu, meine Freude BWV 227

                                           Komm, Jesu, komm BWV 229

                                           Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230

                                           Geistliche lieder

Johann Christoph Bach   Es ist nun aus

 

Johann Sebastian Bachs motetter har framförts vid oändligt många konserter, och spelats in på oräkneligt många skivor. Ändå återkommer sångare, körer och ensembler ständigt till motetterna. Det finns alltid något nytt att upptäcka, de inspirerar och utmanar varje gång.

 

I motetterna är ordet i fokus, och Bach är mästerlig på att tonsätta orden så att det är helt klart vad det handlar om – även om man inte förstår varje ord. Till exempel när varje stämma sjunger ordet Saure (sur, svår) med ett klagande intervall som Bach tonmålat så att det verk- ligen illustrerar den svåra vägen. I motetten Jesu meine Freude finns den fantastiska delen Gute Nacht o Wesen, då basstämman försvinner och sopranerna slingrar sig i en duett, samtidigt som altstämman obevekligt sjunger koralmelodin. Godnatt du sköna värld!

DSC_8333GB Messias 2021 (1).jpg
DSC_9563.jpg
DSC_8433GB Messias 2021.jpg

Hurra! Jubileumskonsert 3
24-25 maj

Ur programmet:

Marc-Antoine Charpentier    Te Deum

Henry Purcell                          Te Deum

                                                 Welcome to all the pleasures

Vi avslutar säsongen med något av det festligaste som

finns: Marc-Antoine Charpentiers maffiga motett Te Deum. Den första satsen, Prélude, förknippas av många med Eurovision Song Contest och har i hela 60 år varit Eurovisionens signaturmelodi!

 

Varför låter Prélude ur Te Deum så festligt och hög- tidligt? En stor del av förklaringen är förstås trum- peterna, som blåser upp till fanfar. Dessutom finns en kompromisslös uppfordrande puls genom hela satsen som inte går att stoppa. Perfekt musik för att fira Göteborg Baroque 20 år – ett firande som fortsätter hela år 2023!

bottom of page