Hösten 2024
Våren 2025
Hercules på Stora Teatern
Söndagen 8 september 2024
Musik av:
Georg Friedrich Händel (1685–1759) - Hercules (HWV 60)
Göteborg Baroque öppnar säsongen med givna operateman som svartsjuka, dråp och galenskap när vi sätter upp Händeloratoriet Hercules på Stora Teatern i Göteborg. Hercules har kommit att beskrivas som ett av Händels mästerverk, där han växlar mellan strikta fugor och porlande melodier, dramatiska tempoväxlingar och lyriska arior. I denna säsongspremiär bjuder vi på total barockdramatik!
Magnificat -
Nyupptäckta musikskatter
16-17 oktober 2024
PROGRAM
Simone Vesi: Domine ad adjuvandum
Maurizio Cazzati: Balletto detto l’isolani
S. Vesi: Psalm 109: Dixit Dominus
M. Cazzati: Capriccio detto il Guastavilani a 3
S. Vesi: Psalm 111: Beatus vir
Psalm 112: Laudate pueri
Giovanni Batista Fasolo: Ricercata Prima (orgelsolo)
S. Vesi: Psalm 116: Laudate Dominum
Salve Regina
M. Cazzati: Ciaccona e Balletto in D
S. Vesi: Magnificat
Ett återkommande nöje för en barockensemble som Göteborg Baroque är att gå igenom arkiven för att gräva fram barockrepertoar som aldrig förr sett dagens ljus. Med hjälp av den amerikanska musikvetaren Kerala Snyder har vi fått fatt i kompositören Simone Vesi vars musik knappt spelats i Sverige – musik som känns som skapad för Göteborg Baroque, med dess rika klanger och smäktande linjer.
Händels Messias
11-12 december 2024 - Tyska kyrkan, Göteborg
14 december 2024- Varnhems klosterkyrka, Varnhem
Program:
Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Messias (HWV 56)
Äntligen får vi mötas i en av våra mest älskade jultraditioner! Vi sjunger in julen på himmelskt vis, i detta mästerverk som utan tvekan är ett av barockrepertoarens mest berömda, men där vi i Göteborg Baroque tar fram sidor och detaljer som ingen annan kan. Välkomna att avnjuta Messias på bästa möjliga sätt!
I krig och kärlek
5-6 februari 2025
Musik av:
Claudio Monteverdi (1567-1643) –
Madrigali Guerrieri et amorosi – Madrigali libro VIII
Under renässansen hände något som vid första anblick kanske inte framstår som så uppseendeväckande, men som kom att revolutionera hela vår musikhistoria. Plötsligt befästes en repertoar avsedd att klinga utanför kyrkorummen, en repertoar som handlade om hjärta och smärta, krig och fred. Vi pratar om den profana musiken, där madrigalen blev den mest älskade formen. Och mästaren på madrigaler var ingen mindre än Claudio Monteverdi, som därtill startade hela barockens musiktradition med sin opera ”L’Orfeo”. Ikväll välkomnar vi er till barockens vagga när vi frossar i Monteverdis oslagbara madrigaler.
I Hans Majestäts musikaliska tjänst
12-13 mars 2025
Program:
Johan Helmich Roman (1694-1758) - Svit ur Drottningholmsmusiken (BeRI 2)
Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Funeral Anthem for Queen Caroline (HWV 264)
Georg Friedrich Händel - Orgelkonsert i B-dur (HWV 306)
Johan Helmich Roman – O Herre Gud, Guds lamb ur Then Svenska Messan (HRV 404)
Georg Friedrich Händel – As Pants the Hart (HWV 251)
”Såsom Wij i nåder hafwe bewilliat, at […] musicanten Johan Roman den yngre på någre åhr få resa til at perfectionera sig i Musiquen…” löd rekommendationen från Karl XII när han 1712 gav tillstånd till Johan Helmich Romans musikstudier utomlands. I undervisningen ingick lektioner i generalbas under mästaren Georg Friedrich Händel, vars inflytande på den engelska musikscenen vid detta skede var ett faktum. Händel var dirigent och huskomponist på operahuset King’s Theatre, där Roman så småningom kom att bli anställd som violinist. I denna konsert fokuserar Göteborg Baroque helhjärtat på dessa två kompositörer som, med rätta, blev gunstlingar vid sina respektive hov.
Scarlatti - Stabat Mater
9-10 april 2025
Program:
Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) – Salve Regina (P. 75)
Alessandro Scarlatti (1660-1725) – Toccata aperta d’organo
Arcangelo Corelli (1653-1713) – Sonata da chiesa Op. 1 nr. 4
Alessandro Scarlatti - Stabat Mater
Stabat Mater är den kristna hymnen om Jungfru Marias lidande vid Jesu korsfästelse, en hymn som tonsatts otaliga gånger och som brukar framföras i fastetid. När vi närmar oss påsken väljer vi att avsluta vår säsong på ett innerligt och meditativt vis, med Alessandro Scarlattis ofattbart vackra och drabbande version från 1724, där sopran- och altstämman slingrar sig om varandra i sorgen över Jesu lidande.