
Hösten 2023
Våren 2024
Gästspel på Stora Teatern
24 september
Musik av:
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
– ur Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a
The Arrival of the Queen of Sheba ur Solomon HWV 67
Arior och ensembler ur Hercules, Jephthe och La Resurrezione
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Grosso Mogul RV 208 Violinkonsert i D-dur
Arior och ensembler ur Griselda, Ottone in Villa och Andromeda Liberata
Alessandro Marcello (1673–1747)
Oboe-konsert i d-moll
Stora Teatern – ett legendariskt landmärke i Göteborg – tronar praktfullt mellan Kungsparken och Vallgraven och var Göteborgarnas operahus under många år. Det är en stor ära för oss i Göteborg Baroque att bli inbjudna för att gästspela där!
Vi har satt samman ett gnistrande, glänsande program med höjdpunkter från barockens rika repertoar. Det känns extra roligt att framföra några av de bästa ariorna och ensemblerna från Händel och Vivaldis operor i detta anrika hus. En samproduktion med Stora Teatern.



Sverige 500 år // 1523-2023
18-19 oktober
Musik av:
Dietrich Buxtehude (1637–1707)
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Johan Helmich Roman (1694–1758)
Simone Vesi (1610–1667)
Carl Michael Bellman (1740–1795)
Under 2023 firar Sverige 500-årsjubileum – det är i år 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung vid riksmötet i Strängnäs. Där och då blev Sverige självständigt och har varit det sedan dess.
Göteborg Baroque har blivit inbjudna av Kungliga Musikaliska Akademien att medverka i en hyllningskonsert till svensk musik och musik som spelats i Sverige under 500 år. Konserten går av stapeln den 27 oktober i rikssalen på Uppsala Slott och innan dess får Göteborg ta del av programmet i vår egen konsertserie i Tyska Christinae Kyrka.

En riktigt gammaldags julkonsert
13-14 december
Musik av:
Dietrich Buxtehude (1637–1707)
Michael Praetorius (1571–1621)
Johann Theile (1646–1724)
»Angels in heaven could not have done it better«
»Of a beauty beyond this world!«
»Some things make life wonderful—this is one!«
Det är både rörande och glädjande att läsa kommentarerna till Göteborg Baroques musikaliska julkort som spelades in under pandemi-julen 2020 då det inte var möjligt att framföra musik för publik. Inte bara vår trogna stampublik har tittat och lyssnat, utan även massor av människor runt om i världen.
I år ser vi fram emot att dela julstämningen med er på plats i Tyska kyrkan!



Cristina di Svezia
31 januari, 1 februari
Musik av:
Alessandro Scarlatti (1660–1725)
Arcangelo Corelli (1653–1713)
Drottning Kristina är en fascinerande person som alltid valde att gå sin egen väg. Sedan hon abdikerat från den svenska tronen 1654 bosatte hon sig i Rom, där hon levde under 30 år fram till sin död. Kristina var en betydande person i Roms kulturliv, där hon arrangerade konserter, debatter och recitationer i Palazzo Riario. Hon bjöd in musiker, kompositörer och andra kulturpersonligheter. Några av dessa var Giacomo Carissimi, Arcangelo Corelli och Bernardo Pasquini.
Göteborg Baroque har för denna konsert satt ihop ett kammarmusikprogram så som det skulle kunna ha klingat på Kristinas tid.

Symphonie Sacrae
28-29 februari
Musik ur:
Heinrich Schütz (1615–1672)
Geistliche Chormusik op 11
Symponie Sacrae op 6
Cantiones Sacrae op 4
Heinrich Schütz var en av barockens mest framstående tonsättare. Han anses vara den mest betydande komponisten i Tyskland, innan Johann Sebastian Bach tog över den titeln. Trots detta har inte Göteborg Baroque framfört speciellt mycket av Schütz musik, och det ska vi ändra på nu!
Inför denna konsert har vi djupdykt i Schütz gedigna samling av cirka 500 verk och plockat fram några riktiga godbitar.



Kantatkalas
24-25 april
Musik av:
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Brich dem Hungrigen dein Brot BWV 39
Wiederstehe doch der Sünde BWV 54
Concerto ur Geist und Seele wird verwirret Bwv 35
Gott ist mein König BWV 71
Som barockensemble återvänder vi ständigt till Johann Sebastian Bachs kantater. Den imponerande verkförteckningen innehåller nästan 200 kantater, varav de flesta är komponerade till en specifik söndag under kyrkoåret. Det ingick i Bachs tjänst som kantor i Leipzig att framföra en kantat varje söndag och helgdag och han ledde även kören, solisterna och orkestern.
I denna konsert har vi valt ut några av våra favoriter ur den nästintill outtömliga skattkista som Bach lämnat efter sig.