ORFEO

Claudio Monteverdi: L’Orfeo på Röda Sten Konsthall, Göteborg

18 januari  kl 19 KÖP BILJETT 

19 januari kl 19 KÖP BILJETT

20 januari kl 17 KÖP BILJETT

21 januari kl 17 KÖP BILJETT 

25 januari kl 19 KÖP BILJETT 

26 januari kl 19 KÖP BILJETT 

27 januari kl 17 KÖP BILJETT 

28 januari kl 17 KÖP BILJETT    

Regi: Per T Buhre
Musikalisk ledning: Magnus Kjellson
Scenografi & ljusdesign: Beate Persdotter Løken
Kostym: Elin Andersson
Koreografi & dans: Steven Player

Leif Aruhn-Solén, Orfeo
Ann-Christin Wesser Ingels, Euridice/La Musica
Thomas Volle, Pastore
Amanda Flodin, Messagiera
Daniel Carlsson, Speranza
Steffen Bruun Rørvig, Caronte
Elin Skorup, Proserpina
Paul Max Tipton, Plutone
Jorge Navarro Colorado, Apollo
Ann Kjellson, choro
Carl Johan Lillieroth, choro
Arvid Eriksson, choro

Fredrik From konsertmästare
Marie-Louise Marming violin
Johan Tufvesson viola
Susanne Brunström, viola

Nora Roll viola da gamba
Anders Ericson, teorb
Dohyo Sol, teorb
Mattias Frostenson, kontrabas
Margit Schultheiss, harpa

Ulrik Höglund trumpet
Maths Tärneberg, slagverk
Daniel Stighäll, trombon

Orfeus måste hämta hem sin älskade Euridice från dödsriket. Han ber förgäves Karon att föra honom över floden Styx. Karon vägrar och Orfeus får korsa floden ensam. Enligt myten är Karon färjkarlen som, mot betalning, för de döda på en båt över Styx. Den som inte kan betala får inte passera utan istället tillbringa evigheten i gränslandet mellan livets och dödens rike. Det är svårt att inte dra paralleller till dagens flyktingkatastrof i Medelhavet där människor bokstavligen svävar mellan liv och död och tvingas ta oerhörda risker genom att lägga sina öden i flyktingsmugglares händer. När Göteborg Baroque sätter upp Monteverdis opera L’Orfeo från 1607 blir det en tidstrogen föreställning med en tydlig koppling till vår samtid. Per T Buhre som även regisserade publik- och kritikersuccén Dido&Aeneas, offend the gods and love obey 2014 skriver såhär: »Målet är att bära fram berättelsens smärtsamma mörker i en dräkt som binder samman det tidiga 1600-talets kontext med den som människor i vår samtid (utanför Sveriges trygga gränser) varje dag lever i. Det blir ett fokus på gränser, ansvar och hur vi hanterar svåra upplevelser.«