ORFEO

Claudio Monteverdi: L’Orfeo på Röda Sten Konsthall, Göteborg

”Deras Orfeo strålar av en musikalitet och stilkänsla som jag tidigare bara hört på kontinenten – och då av världsnamn inom tidig musik” (Martin Nyström, Dagens Nyheter)  LÄS HELA RECENSIONEN HÄR 

”Orkestern, under Magnus Kjellsons ledning, förmedlar ett Monteverdispel i världsklass”  (Magnus Haglund, GöteborgsPosten) LÄS HELA RECENSIONEN HÄR 

”Det är framför allt den svindlande sköna musiken, som får denna Monteverdis uropera att gå rakt in, och den förvaltas väl av den jämngoda sångarensemblen.” (Lennart Bromander, Aftonbladet) LÄS HELA RECENSIONEN HÄR 

”Då blir det stor konst” (Nils Forsberg, Expressen) LÄS HELA RECENSIONEN HÄR 

”Resultatet är så nära perfektionen man kan komma” (Kjerstin Norén, nättidningen Alba) LÄS HELA RECENSIONEN HÄR

18 januari  kl 19 KÖP BILJETT 

19 januari kl 19 KÖP BILJETT

20 januari kl 17 KÖP BILJETT

21 januari kl 17 KÖP BILJETT 

25 januari kl 19 KÖP BILJETT 

26 januari kl 19 KÖP BILJETT 

27 januari kl 17 KÖP BILJETT 

28 januari kl 17 KÖP BILJETT    

Regi: Per T Buhre
Musikalisk ledning: Magnus Kjellson
Scenografi: Beate Persdotter Løken
Kostym: Elin Andersson
Koreografi & dans: Steven Player
Ljussättare: Emma-Kara Nilsson

Leif Aruhn-Solén, Orfeo 
Ann-Christin Wesser Ingels, Euridice/La Musica
Thomas Volle, Pastore
Amanda Flodin, Messagiera
Daniel Carlsson, Speranza
Steffen Bruun Rørvig, Caronte
Elin Skorup, Proserpina
Paul Max Tipton, Plutone
Jorge Navarro Colorado, Apollo
Ann Kjellson, sopran
Minna Nyberg, sopran
Arvid Eriksson, bas

Margit Schultheiss, harpa
Anders Ericson, teorb 
Dohyo Sol, teorb 
Nora Roll, viola da gamba & lirone
Mattias Frostenson, violone 
Peter Lönnerberg, cembalo & regal
Magnus Kjellson, orgel & regal

Fredrik From, violin
Marie-Louise Marming, violin
Johan Tufvesson, viola
Susanne Brunström, viola
Ulrik Höglund, trumpet
Maths Tärneberg, slagverk
Daniel Stighäll trombon
Justin Campbell trombon
Nils Carlsson, trombon
Helen Överlie, trombon
Helen Roberts, sinka och blockflöjt
Josué Meléndez Peláez, sinka och blockflöjt
Lene Langballe, sinka och blockflöjt

 

Orfeus måste hämta hem sin älskade Euridice från dödsriket. Han ber förgäves Karon att föra honom över floden Styx. Karon vägrar och Orfeus får korsa floden ensam. Enligt myten är Karon färjkarlen som, mot betalning, för de döda på en båt över Styx. Den som inte kan betala får inte passera utan istället tillbringa evigheten i gränslandet mellan livets och dödens rike. Det är svårt att inte dra paralleller till dagens flyktingkatastrof i Medelhavet där människor bokstavligen svävar mellan liv och död och tvingas ta oerhörda risker genom att lägga sina öden i flyktingsmugglares händer. När Göteborg Baroque sätter upp Monteverdis opera L’Orfeo från 1607 blir det en tidstrogen föreställning med en tydlig koppling till vår samtid. Per T Buhre som även regisserade publik- och kritikersuccén Dido&Aeneas, offend the gods and love obey 2014 skriver såhär: »Målet är att bära fram berättelsens smärtsamma mörker i en dräkt som binder samman det tidiga 1600-talets kontext med den som människor i vår samtid (utanför Sveriges trygga gränser) varje dag lever i. Det blir ett fokus på gränser, ansvar och hur vi hanterar svåra upplevelser.«