Mathias Weckman 400 år

Matthias Weckman 400 år!

Weckman-dagar 15-16 oktober i Örgryte nya kyrka Göteborg

Samtliga vokal- och instrumentalverk i tematiska konserter (scenisk gestaltning med koreografi, text och ljus).
Förköp av biljetter (120 kr) på Ticketmaster och Pustervik, Järntorgsgatan 12.

Göteborg Baroque
Anna Jobrant, sopran
Amanda Flodin, alt
Leif Aruhn-Solén, tenor
Karl Peter Eriksson, bas
Fredrik From, violin
Per T Buhre, violin
Marie-Louise Marming, viola
Johan Tufvesson, viola
Olof Larsson, viola da gamba
Anders Ericson, teorb
Mattias Frostenson, kontrabas
Magnus Kjellson, orgel
Hans Davidsson ledning

Tomoko Kitamura, orgel (orgelverk)

Dansare från ilDance (www.ildance.se), koreografi: Israel Aloni

i samarbete med Göteborg Baroque, Örgryte församling och Högskolan för Scen och Musik och med ekonomiskt stöd av Musikverket.

Lördag 15 oktober kl. 19.30 Köp biljett 

Konst i kristid: musik i tider av krig, pest, och fångenskap.
Matthias Weckman (1616–1674)
Kommet her zu mir alle: die ihr mühselig und beladen seid
Zion Spricht: Der Herr hat mich verlassen
Herr wenn ich nur dich habe
Wie liegt die Stadt so wüste
Wenn der Herr die Gefangenen zu Zion

Söndag 16 oktober kl. 19.30 Köp biljett 

Kosmiska ekon och speglingar: musikaliska bilder från livets kretslopp.
Matthias Weckman (1616–1674)
Angelicus coeli Chorus
Dialogus, Gegrüsset seist du, Holdselige
Der Tod ist verschlungen
Rex Virtutum
Weine nicht: es hat überwunden der Löwe vom Stamm Juda
Sonater nr. 8 och 10
Ett mindre urval av lieder och orgelverk

Lördag 15 oktober kl. 10-12, Ohlinsalen, Artisten
Musik och konst i kristid: paneldiskussion
David Karlsson (moderator), Ingrid Elam, Camilla Sarner, Björn Sandmark, Johannes Landgren och Hans Davidsson

Paneldiskussionen är en del av ”Matthias Weckman (1616–1674) – 400 år” (temadagar 15-17 oktober 2016 – www.organacademy.se). Diskussionen inleds med en kort presentation av Mattias Weckmans och hans vokalkomposition ”Wie liegt die Stadt so wüste” (”Hur övergiven ligger inte staden”) – norra Europas mest experimentella och dramatiska vokalverk under mitten av 1600-talet. Verket komponerades i Hamburg 1663, samma år som staden drabbades av pesten och nästan häften av invånarna dog. Med denna utgångspunkt diskuterar panelen sedan på vilka sätt musik och konst kan gestalta sorg, vrede och protest och samtidigt vara en källa till kraft och harmoni samt bidra till att skapa ett socialt hållbart samhälle.

Arrangör:
Göteborgs Internationella Orgelakademi i samarbete med Högskolan för scen och musik