Invigningsdagar Claviorganum

Samtliga program i Tyska Christinae Kyrka, Göteborg

Torsdag 21 februari 19.00  Bach & Buxtehude KÖP BILJETT 

Officiell invigningskonsert. Världspremiär för det nya instrumentet med Göteborg Baroque!  90 min inkl paus

Fredag 22 februari 16.00 Claviorganum-visning Fri entré
Kom nära instrumentet med Magnus Kjellson, Joel Speerstra och orgelbyggare Mats Arvidsson. 45–60 min

Fredag 22 februari 19.00 Tyskt & Italienskt KÖP BILJETT 
Solokonsert med professor Edoardo Bellotti. 90 min inkl paus

Lördag 23 februari 17.00 Theodora  KÖP BILJETT 

Georg Friedrich Händel Theodora HWV 68 med Göteborg Baroque.
Georg Friedrich Händel Orgelkonsert G-moll HWV 310 Solist Magnus Kjellson
Theodora är ett av Händels mest dramatiska oratorier och faktiskt det han själv tyckte allra mest om. Händel menade att slutkören i andra akten är »far beyond« Hallelujakören i Messias. 2,5 h inkl paus

Söndag 24 februari 11.00
Festgudstjänst med Göteborg Baroque

Claviorganum
I renässans- och barockmusik förekommer två olika typer av klaverinstrument. Instrument med strängar, till exempel cembalo, virginal och spinett, eller instrument med pipor såsom orgel och regal. Från 1500-talet kombineras dessa instrumenttyper till så kallade claviorganum, instrument med både pipor
och strängar som förenar orgelns ihållande ton med cembalons tonattack.
Som konstnärlig ledare och klaverspelare i ensemblen Göteborg Baroque spelar jag idag på en liten kammarorgel som ljuder in mot ensemblen och en cembalo som är placerad ovanpå orgeln. Ända sedan ensemblens start har jag drömt om
ett högkvalitativt orgelinstrument som ljuder mot publiken men som också tydligt uppfattas av sångare och instrumentalister i ensemblen. Döm om min förvåning när jag insåg att Händel hade exakt samma önskan när han beställde ett nytt instrument 1738.
»He [Händel] says, is so contriv’d that as he sits at it, he has a better command of the Performers than he us’d to have: & he is highly delighted to think with what exactness his Oratorio will be perform’d by the help of this Organ.« Händel kunde nu sitta vid scenkanten och ha bra kontakt med konsertmästaren och sångarna samtidigt som han spelade på orgeln som klingade längst bak i orkestern. Han kunde också smidigt växla till att spela cembalo. Orgeln anslöts till spelbordet med en så kallad »long movement«, en mekanik som löpte på scengolvet och brukades på teatrar i London under 1700-talet ända fram till 1830-talet.
Genom en mycket generös donation från Sten A Olssons stiftelse för Forskning och Kultur byggs nu ett claviorganum med long movement till Göteborg Baroque. Instrumentet byggs med 18 toner per oktav istället för pianots 12 vilket kommer att förädla ensembleintonationen på ett betydande sätt. Instrumentet kommer att användas i ensemblens generalprogramserie i Göteborg men görs även
flyttbart för att kunna följa med ensemblen på turnéer. Följ bygget i text, bilder och videor på ensemblens hemsida.
Ett världsunikt instrument kräver en festlig invigning vilken utlovas i februari 2019.
Magnus Kjellson
Konstnärlig ledare, Göteborg Baroque