HÄNDELS MESSIAS – INVIGNINGSKONSERT GÖTEBORG INTERNATIONAL ORGAN FESTIVAL

Fredag 11 oktober kl 19 i Tyska Christinae Kyrka, Göteborg KÖP BILJETT

Göteborg Baroque under ledning av Magnus Kjellson, claviorganum

Anna Jobrant, sopran
Ann Kjellson, sopran
Amanda Flodin, alt
Anna Einarsson, alt
Carl Unander Scarin, tenor
Mikael Tomas Englund, tenor
Karl Peter Eriksson, bas
Arvid Eriksson, bas

Fredrik From, konsertmästare
Antina Hugosson, violin
Sara Uneback, violin
Marie-Louise Marming, violin
Gabriel Bania, violin
Pernilla Berg, violin
Johan Tufvesson, viola
Nora Roll, viola
Christian Berg, violoncell
Mattias Frostenson, kontrabas
Dohyo Sol, teorb
Per Bengtsson, oboe
Kennet Bohman, oboe
Pierre Torwald, naturtrumpet
Ulrik Höglund, naturtrumpet
Maths Tärneberg, pukor

Göteborg Baroque har framfört Händels omåttligt populära oratorium Messias många gånger, men detta är första gången vi har med oss vårt nybyggda claviorganum! Instrumentet var Händels eget favoritinstrument som han ledde orkester och kör från när hans oratorier framfördes på Covent Garden i London. Under våren 1742 befann sig Händel i Dublin där han framförde åtta olika oratorier och även slutförde komponerandet av Messias. Händels claviorganum transporterades till Dublin med båt från London. Båttransporten blev försenad, och trots att det fanns flera andra fina orglar och cembali i Dublin ställde Händel in föreställningarna fram till att hans eget instrument anlänt. Göteborg Baroques claviorganum är konstruerat med en så kallad ”long movement”, en mekanik som förbinder tangenterna med piporna, precis såsom det instrument Händel hade vid uruppförandet av Messias i Dublin 13 april 1742.

Messias framförs med solister och instrumentalister från Göteborg Baroque samt en kör av 40 kyrkomusiker från Göteborgs och Skara stift.
Konserten framförs som en del av Göteborg International Organ Festival