Pressmeddelande 2011-11-01

Actus Tragicus

 

Säsongens andra konsert hålls i tiden runt Alla Helgons Dag och Göteborg Baroque utnyttjar tillfället att framföra de allvarliga och känslofyllda verken Actus Tragicus och Du aber Daniel.  Johann Sebastian Bach och George Phillip Telemann ställs ofta bredvid eller mot varandra; på 1700-talet var de konkurrenter om samma organisttjänst och även idag ställs deras verk, dessa två i synnerhet, bredvid varandra i otaliga inspelningar och konsertprogram.

Bach var bara 22 år gammal när han 1707 skrev Actus Tra­gicus som är en av hans mest kända och omtyckta kantater. Troligtvis skrevs den för en släktings begravning. Fyra solister och orkester med blockflöjt och viola da gamba skildrar kampen mellan mörker och ljus.

Du aber Daniel eller Trauerkantate som den också kallas är även den en begravningskantat skriven av en mogen Telemann, förmodligen under hans tid i Eisenach som började 1708. Telemann skriver i liknande form och instrumentering som Bach i Actus Tragicus, men i en helt egen musikalisk stil. Slutkören Schlaff wohl är så bedårande vacker att det gör ont. I alla fall i författaren till dessa rader!

Gästartist denna gång är den norske unge basen Halvor Festervoll Melien som normalt sjunger bland annat med Det Norske Solistkor, Oslo. Övriga solister är Anna Jobrant, sopran, Tobias Nilsson, countertenor och Martin Thörnqvist, tenor.

Ensemblen övar och är tillgänglig för intervju i Christinae kyrka, måndagen den 7 november 2011, tid enligt överenskommelse med Magnus Kjellson, konstnärlig ledare och dirigent, 070-916 50 02.

Konserttid: tisdag 8 och onsdag 9 november kl 19.30 i Tyska Christinae kyrka, Göteborg

Texter, recensioner, mer konsertinfo och pressbilder finner ni på www.goteborgbaroque.se.

Göteborg Baroque består av 23 instrumentalister och 8 sångare. Instrumentalisterna spelar på tidstrogna instrument; antingen på originalinstrument från barocken eller på kopior av gamla instrument. Göteborg Baroque har valt att fokusera på svensk, tysk och italiensk barockmusik från 1600- och 1700-talet. På programmet sätter man gärna upp musik från den så kallade Dübensamlingen. Göteborg Baroque stöds av bland andra av Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Kulturrådet samt Theodor och Hanne Mannheimers stiftelse.